Wat is analoge fotografie?

Noud met camera Sardina
Noud met camera Sardina

Herinneringen, sfeervol en uniek. Ruimte voor toeval en experimenten. Gekke of dubbele belichting, onscherpe delen, beweging, lichtvlekken, foto’s die de sfeer en het moment vangen. Dat is lomografie. Alle foto’s zijn gemaakt door Noud de Greef.

Analoog fotograferen is foto’s maken zoals je dat deed voordat je een digitale camera of smartphone met camera had: in het apparaat een filmrolletje waarmee je 24 tot 36 foto’s kunt maken. Eenmaal volgeschoten moet de film eerst nog ontwikkeld worden. Geen scherm met resultaat ter controle, puur op gevoel!

Dat levert vrijheid op. In plaats van de jacht op de perfecte foto maak je herinneringen, sfeervol en uniek. Ruimte voor toeval en experimenten. Gekke of dubbele belichting, onscherpe delen, beweging, lichtvlekken, het maakt niet uit als de foto maar de sfeer en het moment weet te vangen. Dat is lomografie. Alle foto’s zijn gemaakt door Noud de Greef.

Noud maakt zijn foto’s vooral met zijn lomography camera Lomo LC A+. En voor de experimenten het blikje La Sardina Belle Star & bijpassende flitser Fritz the Blitz. Op dit toestel zit niets elektronisch, er is geen ISO, sluitertijd of diafragma in te stellen. Geen metertje wat de hoeveelheid licht laat zien, alleen een standje ‘dichtbij’ of ‘ver weg’. Puur gevoel.

Andere toestellen:

  • Agfa Optima 335 Sensor
  • Diana Mini Grand Cru
  • Lomo LC-A+
  • Lubitel 166+
  • Voigtländer Vitoret D
  • Holga GN
  • Canon FT QL

Agfa Optima 335

 Fototoestel Agfa Optima 335

De Agfa is een ‘zoldervondst’ bij Het Goed in Geldrop en zal bij velen herinneringen oproepen door de grote oranje ontspanner. Deze compactcamera heeft een lichtmeter, instelbare ISO en afstand tot object.

Diana Mini Grand Cru

Een nieuw toestel uit de stal van Lomography, gebaseerd op de Diana F+. Deze draait echter op een regulier 35 mm rolletje. Alleen wel met een twist: Of vierkante foto’s, of halve negatieven. En daarmee creëer je dus een reeks kleine foto’s achter elkaar. Bij de camera zit een flitser met een eenvoudige manier om met folie kleuren te flitsen. Effect is in deze fotoduidelijk zichtbaar.

Lomo LC-A+

Een populaire camera onder de lomografen. Deze camera heeft een simpele lichtmeter en past daarmee zelf de sluitertijd aan. ISO is handmatig in te stellen, waardoor dubbele (of meer) belichtingen eenvoudig te maken zijn. De lens is de roemruchte Russische Minitar die zorgt voor de gewilde vignettering en afwijkende kleuren.

Lubitel 166U

Een twee-oog camera. Wat? Deze Lubitel is uit ongeveer 1986 en is een flinke doos. Van boven kijk je erin, door de bovenste lens om scherp te stellen en het beeld te bepalen. Door de tweede lens gaat het licht bij het afdrukken met een stevige klik, op een 120 film. Voordeel: absoluut geen vals licht op het negatief, wat ook nog eens een maatje groter is. Veel details, veel scherpte. Als je het goed doet. Experimenteren dus!

Voigtländer Vitoret D

Fotocamera Voigtlander Vitoret D
Fotocamera Voigtlander Vitoret D

Een oude 35 mm camera, voorzien van simpele (understatement) lichtmeter bovenop. Deze is niet geschakeld met wat dan ook, een wijzertje geeft alleen een indicatie voor sluitertijd en diafragma. Deze stel je met de hand in, evenals de afstand tot voorwerp wat je wilt fotograferen.

Holga GN

Compleet plastic camera die op 120 mm formaat schiet. Een simpele lens met sluiter direct op dat objectief. Een camera om mee te experimenteren vanwege het formaat en mogelijkheid voor dubbele belichtingen.

 

Canon FT QL

De Canon is een spiegelreflex, het toetsel waarmee Noud heeft leren fotograferen. Het bezit een lichtmeter met een wijzer in de zoeker en is compleet met 28mm, 50mm, 80-200 mm zoomlens & enkele filters en een magnifier.